sobota 22. července 1995

BOOTY

autor: Tomáš Tyl

Autor: John F. Cain
Rok vzniku: 1984

Booty je hra, pocházející z roku 1984, tudíž z let, která by se dala označit ještě za počítačový středověk, ne-li pravěk. Hra Booty je dnes již velmi málo známá, ovšem patří do počítačové historie, jako každá hra, která kdy byla vytvořena a myslím si, že bychom na tyto hry neměli zapomínat. Je pravda, že to nejsou žádné skvosty, co se grafiky, či nápadu týká, ale už jen proto, že existují si zasluhují pozornost.
Motivem hry Booty je námořník, který je na pirátské lodi. Námořník musí klíči odemykat jednotlivé kajuty a sbírat rozličné poklady, ale i věci denní potřeby (kupříkladu revolver či kulomet). Náš hrdina musí však vysbírat všech 125 předmětů (hrůza). V jeho počínání se mu snaží zabránit především současní majitelé - piráti. A aby to neměl hoch tak lehké, vyskytuje se zde čas od času nějaké to drobné zvířectvo, namátkou vybírám: krysa větší než člověk, holubička velikosti dvou námořníků (to asi nebude holubička míru) atd.
No, a do třetice všech nástrah jsou zde i plující části podlahy. V případě, že při skoku na některou z jejich částí neuspějete a skočíte vedle, už se "vesele" řítíte dolů.
Hra má velmi mnoho úrovní, ovšem všechny jsou skoro stejné. V každé části je několik kajut, do nichž vedou (pochopitelně zamčené) dveře, které mají své číslo. Z těchto informací jste již mohli dojít k závěru, že je v každé úrovni i několik klíčů (taktéž očíslovaných), k nimž je přístup ztížen různými nástrahami. Vy můžete mít u sebe pouze jeden klíč, který patří pouze ke dveřím s odpovídajícím číslem. Vezmete-li jiný klíč, ten který jste měli u sebe, se vrátí na původní místo. Klíč seberete pouhým dotykem (přijdete ke klíči). Odemknete-li kajutu, klíč zůstane ve dveřích a nelze jej znova sebrat. Mezi úrovněmi se pohybujete tak, že procházíte jednotlivými dveřmi. Stačí přijít ke dveřím a stisknout FIRE, tak se dostanete do další části (lze se tak i vrátit). Vůči nepřátelům se bohužel nemůžete nijak bránit, jedinou Vaší nadějí na záchranu jsou rychlé nohy, dobrý postřeh a kapička štěstí. Veškeré informace jsou zobrazovány na spodní části obrazovky (tzn. počet životů; číslo klíče, který máte u sebe; počet sebraných předmětů; počet předmětů, které máte ještě sebrat).
Obzvláštním nebezpečím je předem nepředvídatelná událost, jež spočívá v tom, že některý z předmětů je třaskavý, a proto se může stát, že seberete např. meč, cosi zachrastí a najednou jste mrtví, ani nevíte jak. Prostě něco bouchlo, v sebraném předmětu byla třaskavina.
Co se týká grafiky, není nijak úchvatná. Piráti vypadají, jako by měli na obličeji plynovou masku (či co). Hra má (na dobu svého vzniku) průměrnou grafiku, která však dnes již příliš nevyhovuje požadavkům uživatelů. Zvukové efekty - achich ouvej! Jednotvárná, hlasitá, dotěrná melodie, dá-li se to vůbec melodií nazvat, je naprosto všude a po chvíli se Vám začne zdát nesnesitelnou. Naštěstí se dá vypnout klávesou M (hurááááá). Věřím, že kdyby se dala do táto hry jiná hudba a (trochu) by se vylepšila grafika, zajisté by Booty splňovala ty nejmodernější trendy. Vždyť úvodní obrazovka je přímo přepychová a to i v dnešní době.
Možná se za pár let setkáme s hrou podobnou Booty, ale v moderním provedení - kdo ví (já ne). Každopádně hru Booty doporučuji všem, kteří nemají velké nároky na grafiku či hudbu, ale rádi si zahrají hru založenou na dobrém nápadu.

Žádné komentáře:

Okomentovat